Civilkurage

Detta hände för ungefär en månad sen:

Jag satt på en stadsbuss i Örebro, ni vet platsen precis bakom busschauffören. Vid en hållplats klev en mörkhyad ung kvinna på. Tydligen var det något krångel med hennes busskort, jag fattade aldrig vad, men hur som helst bad hon på engelska busschauffören om hjälp. OCH HAN BLÅVÄGRADE ATT PRATA ENGELSKA. Kvinnan upprepade gång på gång att hon inte talade svenska, men han envisades med att förklara på svenska om och om igen, trots att hon uppenbarligen inte förstod.

Det är ju möjligt att busschauffören inte förstod engelska, helt enkelt. Men det försvarar inte den ton han använde, och jag fick absolut uppfattningen om att han bara gjorde som han gjorde av princip. Till slut ryckte kvinnan på axlarna och fortsatte bakåt i bussen, varpå chauffören väste efter henne: "Lär dig svenska istället!"

I efterhand önskar jag att jag hade haft sinnesnärvaro och civilkurage nog att resa mig upp, gå fram och säga "Hej, jag förstår att ni har lite problem, jag kan tolka åt er!". Men jag satt som ett fån och bara gapade över hur jävla fräck han var. Efteråt blev jag asförbannad, men det var ju så dags.

Men när jag kom hem senare den kvällen satte jag mig i alla fall och författade ett ilsket brev till det berörda bussbolaget, där jag beskrev händelsen och frågade om de inte hade någon policy vad gäller jämställdhet/rasism?!

Och redan dagen därpå hade jag fått svar, de bad om ursäkt och undrade vilken buss det var jag hade åkt med, så de kunde kolla upp vilken chaufför det gällde och ta upp det med honom. Det kändes väldigt bra. Tyvärr har ju den stackars kvinnan som blev utsatt ingen glädje av det (förutom att hon kanske slipper ohyfsade påhopp av pucko-busschaufförer i framtiden, man kan ju hoppas!).

Som sagt önskar jag att jag hade haft vett nog att ingripa där och då, och ställa till en scen så att andra människor märkte vad som pågick mitt i deras trevliga lilla vardag. Men just då satt jag lamslagen. Varför är det så?!

// Erica

Kommentarer
Postat av: Linda

Mycket bra gjort tycker jag! Det var ju bättre att du gjorde något överhuvudtaget än inget alls! :)

2008-05-27 @ 11:36:10
URL: http://sassycoona.blogg.se
Postat av: Clara

Uch, såntdär skärmmer mej nästan. Dendär isolering man isolerar in sejsjälv i, och vägrar att accseptera att folk har olika ursprung, bakrunder & kunskaper. Men bra att du reagerade iaf !

2008-05-27 @ 20:28:01
URL: http://withorwithoutu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0