Apropå det där med att våga ta plats, våga fråga frågorna

image12
Namn: Camila Astorga Díaz
Ålder: 21
Sysselsättning: Studerar frilansjournalistik på Nordens Folkhögskola Biskops-Arnö i Valparaíso, Chile.
Gillar: Att fiolgnissla på Paseo del Descanso, sloka framför en bra film i gott sällskap och dricka färskpressad juice.
Ogillar: Orättvisor, dryga människor och sjukdomar. Kan ingen bara utrota alla virus? Plz?
Blogg: http://camilareser.blogspot.com

Jag heter Camila och har precis fått sålt min första artikel och kan i nästa nummer av Ordfront kalla mig frilansjournalist. Det är underligt det där med titlar, jag har varit student i hela mitt vuxna liv och kommer nog aldrig sluta vara det (lär för livet, lev för att lära etc) men snart kommer jag ha en yrkestitel. Hur gick det till liksom? Vad spelar en titel för roll i vilket fall som helst?

Jag är 21 och det var nog det som var svårast när jag gjorde efterforskningar för artikeln. Mina intervjuobjekt tog mig inte på allvar, särskilt inte när jag ville fråga om saker som hade med diktaturtiden att göra. Då var jag ändå född när Pinochet satt (1973-1990) trots att jag bara var en liten skräp som knappast hade något att säga till om när föräldrarna släpade med mig på demonstrationer och föreläsningar på universitetet.

Med detta vill jag säga: låt inte någon sätta sig på dig bara för att du "inte var där" och "inte har någon koll". Alla har rätt att få reda på sanningen, särskilt om det har med ditt förflutna att göra. Och våga känn efter att utrymmet är ditt. Ta ingen annans, men ta inte heller någon skit. Du vet, det där klyschiga.

Nu ska jag trampa ned för en trappa, sova gott och bli biten i örat av en tolv-veckors-rarings-kattunge. Hej!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Skitbra rutet och gjort kära du.

Ska kolla in Ordfront!

C.

2008-04-01 @ 20:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0