Har DU utsatts för härskartekniker?

Scenario: Första dagen på nya jobbet. Fikarast. Jag + mellan 5 och 10 anställda (varav bara 1 till kvinnlig. Jag vill ju egentligen inte att det ska ha med saken att göra. Men det tror jag fan att det har).

Man pratar om en kommande personalfest, jag sitter tyst för jag känner dem ju inte och har inget att komma med. Jag vet ju inget om festen, och eftersom jag bara är inhyrd ett par dagar är det inte som att det är aktuellt att bjuda med mig.
Vd:n babblar och skojar och vid ett tillfälle slänger jag ur mig en skämtsam kommentar. Han blir lite förvånad, avfärdar (lika skämtsamt) min kommentar och fortsätter sedan hålla hov. Jag säger inget mer.

Inte förrän i efterhand inser jag att jag begick ett kardinalfel. Jag är:
-ung
-tjej
-helt ny på företaget
-känner ingen i kretsen
Klart lägst i hierarkin. Och så kommer jag och är ROLIG, mitt i att chefen håller på och är rolig. Inte populärt. Jag kände mig dum när jag bara satt tyst med min tekopp, men jag tänkte inte på att alla FÖRVÄNTADE sig att jag skulle sitta tyst och tillbakadragen (och känna mig dum).

Grejen är att vd:n var ju hela tiden trevlig. Han var sådär familjärt, skämtsamt nedlåtande som man inte riktigt kan sätta fingret på. Han var antagligen inte medveten om det själv.

Härskartekniker, kallas det med ett populärt ord. Olika subtila, svårgripbara sätt att trycka ner andra så att man antingen klättrar i hierarkin eller håller sig kvar där man är.

Ni har säkert varit med om det. I skolan, på jobb, i kompisgäng, i fotbollslaget, på släktkalaset... Skriv och berätta! Hur känns det? Vad ska vi göra åt det?

// Erica

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en fin kväll :)

2008-05-27 @ 21:55:22
URL: http://sannawiberg.blogg.se
Postat av: Emma

Känner mycket väl igen det där! man kommer till ett ställe där en hög med killar som känner varandra en del sitter och snackar, och så försöker man säga nåt smart, men de kollar på än som att man är hellt stör i huvudet och sen fortsätter de snacka med varandra. måste ju ha hänt alla tjejer?

2008-05-27 @ 23:10:31
URL: http://Emange.blogg.se
Postat av: Erica

Emma: Tror du det?! Att det har hänt alla tjejer, menar jag. Jo, så kan det mycket väl vara. OCH DET GÖR MIG SÅ FÖRBANNAD!!!

2008-05-31 @ 23:34:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0