Diagnos: Könslös

Det tar hårt de första gångerna, tills man slutar räkna. När man inte orkar notera hur folk pekar på det hela tiden.
När jag får syn på en gammal olycklig kärlek på en läktare i globen och blir helt euforisk, och min killkompis börjar skratta och säga "är FREJA kär?!" som om det vore månadens skämt.
När killarna i klassen kramar alla tjejer och passar på att röra vid dem lite extra och sedan går rakt förbi mig med ett diskret knyck på nacken.
När jag påpekar att en gammal romare i historieboken heter Justinianus till min bänkgranne som nickar till. Och killen bredvid mig skränar över halva klassrummet "KOLLA! JUST IN I ANUS!" och lokalen fylls av pubertala skratt.

Jag är inte kvinna nog att tafsas på eller bli kär i. Jag är inte man nog att skratta med eller slåss med.

När jag gick i mellanstadiet hängde jag mest med killarna. Jag såg hur tjejerna alltmer gick över i att vara just tjejer, inte människor. Jag hade så svårt för att förstå hur man kunde stå och sminka sig i en halvtimme, hur roligt kunde det vara? Så jag alienerades alltmer från tjejgängen som bildades och blev istället bra på att kaxa tillbaka och spela Tekken. Allt väl tyckte jag.
Tills jag började lessna på att inte kunna prata om hur jag mådde och insåg att jag ville ha en kram då och då. Och märkte att killarna trots allt inte såg mig som one of the guys, utan som något slags mellanting.
Jag blev allt mer desperat i mina försök att bli en "riktig" tjej, började sminka mig och klä mig så vanligt jag bara orkade. Men tjejerna hade redan skapat sina gränser och jag passade inte in i deras prat om Maxfactor Plus Lashes eller snygga killar. Vadå, jag hade väl inga känslor? Jag var väl bara något slags könslös massa?

Pratade med en tjejkompis som gick i samma klass som jag, som sa att hon var avundsjuk på mig för att killarna lyssnade på mig. Jag blev förvånad, hade väl aldrig riktigt sett det på det sättet. Men hon hade en poäng. Killarna såg ingen poäng i att lyssna på vad tjejerna sa, respekten var på rätt låg nivå och om någon tjej försökte säga ifrån blev reaktionerna mest "men gud, chilla! Det var ju bara ett skämt!". Jag är fortfarande lite avundsjuk på alla tjejer som killar ser som potentiella kärleksobjekt, men jag skulle aldrig vilja blir en "riktig" tjej om det innebär att man inte blir respekterad.

Ni kan prata hur mycket ni vill om att vi ÄR olika, och att det SKA vara så. Det är lögn, jag har varit där och jag vet att det inte är så det ska vara. Det finns alldeles för många som i så fall skulle behöva hjärntvättas för att bli "riktiga" tjejer eller "riktiga" killar.
Ni kan säga att Sverige är jämställt, att feminister är gnälliga och att jag är töntigt politiskt korrekt. Men jag slutar inte gnälla förrän jag inte har något att gnälla över. Så länge ni ser mig som tjej eller kille och behandlar mig därefter så är det något som är fel, och det är inte jag.
Alla könslösa, alla ni andra som är less på fasta roller som inte går att rubba, hjälp mig gå emot. Det är inte omöjligt att ändra.
Puss och kram.

/Freja, gästbloggare

Kommentarer
Postat av: Malin

Så sant det där...

2008-10-07 @ 19:15:46
URL: http://malinpart2.blogspot.com
Postat av: miriam

bra och fint skrivet!



jag känne rofta på det sättet du skrev, att jag är lite avundsjuk på att vara någon som många killar tycker är söta och har som potentiella kärleksobjekt. men i slutändan klarar jag inte av att vara ett objekt, att inte känna sig respekterad.

men det kan kännas tråkigt att alltid vara en gnällig feminist, det som är obehagligt att känna sig gnällig som feminist.



en läsare på våran blogg skrev en bra kommentar om varför man ska ha ett namn på dom som är för jämställdhet och att alla andra ska vara namnlösa. det är konstigt!

lite som att alla som är sympastiserar med hitler skulle vara namnlösa, men dom som inte gör det ska ha ett namn, som dessutom är ganska laddat för många!!



FINT SKRIVET!

2008-11-04 @ 12:16:07
URL: http://internetkontakten.blogg.se/
Postat av: Nicole

Jag är nominerad (se min blogg)! Rösta på mig -> http://juliaberg.blogg.se/2009/january/finalister-i-tavlingen.html



Puss o Kram

Nicole

2009-01-17 @ 20:24:17
URL: http://nicolsan.webblogg.se/
Postat av: Elin och Malin

Malin - Jätte bra och väldigt fint skrivet! :-D

Elin - Suveränt, det stämmer helt :]

2010-08-15 @ 19:18:51
URL: http://blyparaply.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0