Tja Sonja Schwarzenberger!

image18
Söta, härliga Sonja, radio/tvbrutta, skribent, regissör och lite till, vad händer?
Jag har precis flyttat till Stockholm och lärt mig hur man laddar ned filmer och ljudböcker, rent teoretiskt naturligtvis. På ett teoretiskt plan förgyller de min vardag. Ja, och så håller jag på och släpper ut min inre got (goth) som varit strängeligen fördold. Så nu läser jag allt med Neil Gaiman, Terry Pratchett, Oscar Wilde och har köpt svarta ljus till min kandelaber, moahaha.

Låte skruvat men underbart. Vad drömde du om när du var tonåring och vad/hur gjorde du för att förverkliga drömmarna?
Hmm, allvarligt talat, mest om att hångla och det löste sig efter alldeles för lång väntan och en smula mod. Jag drömde också om att bli skådis och ha på mig fantastiska klänningar på premiärfester. Nu kom jag inte in på nån skådespelarutbildning och blev istället intresserad av journalistik som jag lyckades bättre med. En dag insåg jag att jag inte ville vänta på att bli inbjuden till oscarsgalan utan började ha på mig mina vackraste klänningar på jobbet i radiohuset. Löshår, strass, tyll, allt som jag hade drömt om. Det har lärt mig dygden av att genomföra saker och inte bara stanna drömma om dem.

Dina tre vassate tips till den som vill jobba med det du gör?
1 Jag är i grund och botten journalist och sedan har min yrkesroll formats till att också vara programledare, krönikör och skribent. Jag gillar att ta plats, men i grund och botten handlar mitt yrke om att få veta saker och att få mina gäster att lysa. Så mitt första råd är att rannsaka varför man vill jobba som journalist. Är det för att bidra eller för att få synas?

2 Utbilda dig (jag läste till journalist på Ljungskile folkhögskola, det finns många utbildningar, men se till att de är 1 godkända av svenska journalistförbundet och 2 att de har en rejäl praktikperiod)

3 Både i yrkeslivet och under utbildningen har jag ibland känt att det varit jobbigt att vara "uddafågel", men håll i, håll i dina märkligheter, passioner, begåvningar och värderingar. Det frågas hela tiden efter starka personligheter i media, och det är från ditt unika jag som du kommer att behöva ösa ur. och det är inte alltid så lätt i konkurensen. Det är då du behöver dina vänner för att orka!

Jag behöver en punkt till: 4 Var en god vän. Vägen till framgång går aldrig genom att trampa på andra. Se dina kollegor som medmänniskor och inte konkurrens! Det är så lätt att känna sig hotad av andra framgångsrika,
vackra och kloka människor, men själen blir svart och livet tråkigt av de tankarna. Hjälp istället de andra på
anställningsintervjun och lita på att det finns ett perfekt jobb för just dig.

Tokbra råd hörru, hur gör du då för att peppa igång dig?

Genom att vara med mina underbara vänner och känna stor tacksamhet över deras kärlek. Att jag har så fantastiska människor i mitt liv, det är ju det handlar om, livet. inte lyssna så mycket på karriärhetsen utan fokusera mer på hur jag kan uppleva glädje och tacksamhet över vad jag har och vad jag kan skapa här och nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0