Mer om duktigheter

Varför är det mest tjejer som drabbas av "överdriven duktighet"?! När jag gick i gymnasiet pluggade (nästan) alla brudar i klassen - inklusive jag själv - som galningar. De ägnade helgerna åt läxläsning, de lämnade alltid in labrapporterna i tid och de fick höga, höga betyg på prov och kurser (fast det hände ju att de fick "bara" vg, då deppade de som fan och grämde sig över att de var så dåliga). Grabbarna däremot chillade genom hela gymnasiet, ägnade håltimmarna åt kortspel och helgerna åt supande. De tyckte att det var viktigare att vara grym på CS än på derivator. De fick ibland g, ibland vg och ibland mvg på proven och de var nöjda oavsett vilket. Ibland fick de ig, men som kille var det av någon anledning lite coolt att få dåliga betyg...

Nu kommer larmrapporter från två håll: jätteökningar av utbrändhet och depressioner hos tonårstjejer till följd av att man ställer massiva perfektionskrav på sig själv - och killar får allt lägre betyg och allt färre klarar sig godkända genom högstadium och gymnasium.

Nej, jag vet att detta absolut inte gäller alla. Jag pratar inte om individer nu utan om mönster i samhället i stort. Varför har det blivit såhär? Från att kvinnor inte FÅTT göra något (inte fått studera, inte fått inneha vissa yrken etc) via "kvinnor-kan-vågen" på 60- och 70-talen då kvinnor skulle börja (och började!) ta för sig på arbetsmarknaden - till detta, att tjejer stressar sönder sig och killar slappar bort sina liv.

Vad ska vi göra åt detta?!

// Erica


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag, som fortf går på gymnasiet, är så som du kallar hur pojkar gör, jag tar de som de kommer pluggar lite då o då, men går på alla lektioner och klarar de flesta prov G-VG-MVG, spelar ingen roll. varken för mig, eller pappa, det enda kravet jag har är att jag ska göra mitt bästa och vara minst GODKÄND i alla ämmnen!

2008-07-09 @ 21:16:18
URL: http://lisanflisan.blogg.se/
Postat av: Lisa

det är mina krav, och jag känner att jag kan inte ha MVG i alla ämnen, jag varken vill eller har tid & lust att lägga ner hur mycket tid som helst på plugg! jag varierear! ha kul, klara skolan och vara sig själv..

2008-07-09 @ 21:17:43
URL: http://lisanflisan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jaa, och sen så får killarna ändå högre lön...

2008-07-12 @ 19:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0