Låt inte "skönhets"-idealen styra dig!

Igår var jag inne i stan vid lunchtid. Tok-varmt, kaosmkt folk. Uppsnappad konversation mellan två tjejer i 18-årsåldern:

-Är det inte jättevarmt att ha leggings idag?
-Jo, jag håller på att svettas ihjäl, men jag har inte rakat benen, orkar fan inte...

SHIT! Att gå omkring i jättevarma trikåer när det är ljuvlig sommar och 26 grader i skuggan, bara för den där jäkla fåfängans skull... Så dumt. Så onödigt. Så tragiskt att våra puckade, konstlade utseende-ideal sabbar så mkt för oss. En så enkel sak som den lilla lyckan att få gå barbent en junidag!

Jag hade lite ångest över det där när jag var 14 (13? 15? Minns inte riktigt), men det gick över ganska fort. Jag insåg nämligen att jag var den enda personen i hela universum som a) la märke till huruvida jag hade håriga ben eller ej och b) brydde sig ett enda smul om det.

Visserligen rakar jag fortfarande mina ben. Ibland, när andan faller på, liksom. Det är inte det som är poängen. Poängen är att om jag vill klä mig så att jag visar mina ben så gör jag det, oavsett om det var ett dygn, en månad eller ett år sen jag rakade dem. Det förändrar inte mitt beteende.

Det som gör mig ledsen är att det finns unga människor som verkligen låter sin vardag begränsas, och som låter bli något de känner för av medveten eller undermedveten rädsla för att inte duga. Snälla ni, gör inte det.

// Erica


Kommentarer
Postat av: Lisa

Håller med och ja jag kan gå med leggins bara för att jag har massa eksem på mina ben eller för att de är håriga

jeppjepp

sån är jag.

tragiskt nog

men ska raka de i morgon så jag slipper vara rädd för det eller snarare idag :D

2008-06-08 @ 02:03:17
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Nicole

Min tanke efter att jag läst denna text var: "Fan va bra skrivet! Brudpepp är lätt det perfekta namnet. Det här är maxxad brudpepp!" Tack för dessa peppiga, härliga, ärliga inlägg.

2008-06-09 @ 19:13:51
URL: http://nicolsan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0