Den gigantiska skillnaden mellan könen...

Ärligt talat. Hur stor skillnad är det?

Suttit och bläddrat i maj-numret av Cosmopolitan och jag blir bara så trött. (Jamen LÄS INTE Cosmopolitan om du inte gillar den, tänker ni kanske. Faktum är att jag faktiskt tycker att delar av tidningen är antingen bra eller underhållande eller både och. Och kanske är det lite av en know-your-enemy-grej...).

I alla fall. I varje nummer är det ett uppslag under rubriken MANual, där en manlig reporter skriver artiklar "från manlig synvinkel", för att hjälpa oss tjejer att förstå oss på killar (eftersom det tydligen är grymt stor skillnad). Och jag hoppas att dessa texter mest är jargong från reporterns sida, för det verkar ju ärligt talat som att han fallit ur dum-trädet och slagit i samtliga grenar på vägen ner.

I majnumret räknar han upp "Sakerna som får honom att springa" - egenskaper som killar absolut inte vill att tjejer ska ha. Ett exempel är "Du är vegetarian", med motiveringen att killar gillar kött alldeles för mycket för att avstå från det och dessutom ser det som oerhört viktigt att få laga rejäla middagar (med kött) åt sin flickvän. En annan rubrik är "Du har varit singel för länge" med motiveringen att killar vill känna sig behövda och inte står ut med att tjejer utvecklat egna, komplicerade vanor (vilket killar tydligen aldrig gör?!).

Under rubriken "Vad jag lärt mig om kärlek" på nästa uppslag i tidningen skriver en svensk programledare om sin erfarenhet av kvinnor och relationer. "Jag förvånas över att kvinnor har sådant tålamod med det här löjliga könet jag tillhör" skriver han ödmjukt.

Vad är detta?! Jag vägrar tro att män och kvinnor kommer från olika planeter (däremot undrar jag om kanske jag och Cosmo-skribenterna gör det...). Alla människor är väl i grund och botten lika, har samma behov och beter sig efter samma mönster. Män är inte bättre än kvinnor men inte heller på något sätt sämre! I min verklighet behöver man ingen manual för att förstå sig på killar. De är nämligen individer precis som jag, och det allra mesta kan redas ut med den gamla hederliga gyllene regeln. Bete dig mot andra som du vill att de ska bete sig mot dig.

// Erica

PS. Jag känner en mängd killar som är vegetarianer. Är de galna? Har de bytt kön? Ack, vad är det för fel på dem...? DS.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Har också läst det numret av cosmo..

2008-05-20 @ 12:07:49
URL: http://www.sundaancekid.blogg.se
Postat av: Linda

Tjejtidningar alltså... Det är ju skrämmande hur många yngre tjejer som egentligen sväljer allt som står där med hull och hår (har sett exempel i vissa bloggar). Jag tycker också att vissa delar av Cosmotidningen är underhållande, men det är ganska mycket ojämna artiklar i den. Ena sidan peppar en totalt medan en annan kan sänka en rejält. Ena sidan innehåller bröllopsspecial och andra sidan ett test typ "Så vet du om din pojkvän är otrogen". Haha, en rejäl överdrift, men jag vill bara visa hur jag menar på ett ungefär.

Dock är Veckorevyn ett värre exempel än Cosmo. Jag blir rent utsagt arg varje gång jag läser den, och då har jag ändå 5 nummer kvar av min prenumeration på blaskan! I could go on forever about that... Slå mig själv i huvudet 5 ggr för att jag skäms för att jag ens läser den. :S

2008-05-20 @ 14:10:00
URL: http://sassycoona.blogg.se
Postat av: Clara

Såntdär gör mej..arg. Ett sätt att se på killar som om alla är lika & tjejer lika dant. Jag har ett liknande exempel , som typ stod i fredag lr nått liknande. "det är så dåligt att killar inte håller reda på när alla hjärtans dag är, utan bara när fotbolls-em är" asså, serri, man vill nästan skratta. Många killar bryr sej inte ens om fotboll, så sick.
Men jag tycker du träffade en bra punkt!
Puss/C

2008-05-21 @ 20:33:54
URL: http://withorwithoutu.blogg.se
Postat av: Nicole

Läste tidigare alltid Cosmo, prenumererade och så. Men har nu (förutom mina älskade In Touch) gått över till tidningen Hennes istället. Många tror dessvärre att den tidningen är "för äldre" vilket inte alls stämmer! Jag själv är 19 år, och tycker tidningen är helskön. Mogen men ungdomlig samtidigt. Den kan jag verkligen rekommendera!

2008-05-22 @ 22:25:51
URL: http://nicolsan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0