"Jag brukar inte vara så bra på att säga bra saker om mig själv..."

Så skriver Beatrice i en kommentar till mitt inlägg "Be proud" längre ner. Jag hajade till riktigt när jag läste det. För det är verkligen så det känns för mig och för många andra tror jag, och samtidigt är det helt galet är det är så.

Man är inte van att säga bra saker om sig själv, för vi har lärt oss sedan barnsben att man inte ska förhäva sig, inte skryta, inte tro att man är något särskilt... När varenda en av oss faktiskt är något särskilt, något alldeles enastående!

Häromdagen skrev jag mitt CV till en jobbansökan och det var fantastiskt. När jag skrev ner det svart på vitt, i punktform, insåg jag nämligen hur mycket jag kan, hur mycket erfarenhet jag har och hur mycket spännande saker jag har gjort.

Vi måste nog öva. Och framför allt måste vi vara glada och uppmuntrande och hålla med när någon annan berömmer sig själv. Inga sneda ögonkast eller syrliga kommentarer för att någon "förhäver sig"!

Jag jobbar också på att inte vifta bort komplimanger jag får, utan helt enkelt säga "tack" och vara glad. Det är jättesvårt, varenda gång. Men som sagt. Övning.

//Erica

Kommentarer
Postat av: Matilda

jag brukar tvinga mina vänner att säga tack när jag ger dom en komplimang, på så sätt lurar man hjärnan att man verkligen håller med.

2008-05-25 @ 01:35:10
URL: http://tofatforleatherpants.blogg.se
Postat av: Erica

Matilda: Grym strategi! Det ska jag också börja göra.

2008-05-25 @ 13:00:41
Postat av: Lisa

Det är väldigt svårt att säga bra saker om sig själv :/

2008-05-28 @ 21:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0