Ta ledigt!

Det är en vanlig tisdag... och eftersom jag inte har några lektioner så var tanken att jag skulle öva som en galning. MEN. Vaknade halv elva och fick först totalpanik över att jag sovit så länge och hur-ska-jag-hinna-skräcken drog igång. Det värsta var att jag absolut INTE HADE NÅGON LUST att sätta igång och öva heller. Eller plugga. Eller jobba. Jag hade mest lust med att äta choklad och kolla på film.

Och efter att ha dryftat saken per telefon med klok vän bestämde jag mig för att faktiskt skita i allt. Och åh, vad det är härligt! Alltså, lite saker har jag gjort. Dammsugit mitt rum (äckliga heltäckningsmattan), stekt pannkakor, suttit vid datorn i timtal och läst bloggar, chattat med kompisen som utbytespluggar i Japan samt kollat på gulliga kattungar på youtube.

Och jag är fast övertygad om att detta enbart gör mig gott! Om en månad eller ett år spelar det noll roll att jag inte övat just idag. Lektionerna imorgon kommer antagligen inte gå ett dugg sämre för det. Inte konserten på måndag heller.

DET HÄR VINNER MAN DÄREMOT PÅ ATT TA EN DAGS VILA FRÅN PRESTATIONERNA:

- kroppen (muskler, senor osv) får vila och läka ihop småskador
- immunförsvaret får bygga upp sig i lugn och ro
- allt det man pluggat in senaste tiden får fäste. När man lär sig något nytt lagras det i korttidsminnet, och sen när man vilar sparar hjärnan ner det på långtidsminnet. Om man aldrig låter hjärnan vila lär man sin heller inget ordentligt!
- man mår bra och är glad, vilket främjar all utveckling över huvud taget, enligt alla undersökningar

Jag tenderar att bli hyperaktiv och lite manisk, när jag tycker något är kul. Men man orkar inte vara på topp hela tiden, hur roligt och bra något än är. Ta ledigt!

Kommentarer
Postat av: Nicole

Mycket bra inlägg! Detta är tvättäkta brudpepp, precis vad jag behövde. Jag får lite halvpanik när jag inte får 100 saker gjorda när jag är ledig. Man behöver vila också, så sant.

2008-12-13 @ 13:59:11
URL: http://nicolsan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0